Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Talán nem túlzás azt mondani, hogy Ádámnál és Évánál nagyobb hatású mitológiai szereplőket nehéz elképzelni (tippeket azért szívesen fogadok), noha olyan sok szöveget nem kaptak a forgatókönyvírótól. De ki mondta, hogy a hatásos forgatókönyvhöz bonyolultság kell? A teremtéstörténet azért ki van ám találva. Úgyhogy épp itt az ideje, hogy annyi nagy és kisebb név után elővegyük az ún. első emberpár dossziéját is, és kicsit belelapozzunk.

adam-and-eve-from-the-stanza-della-segnatura-detail-1511.jpgElső helyen Ádámot szokás emlegetni, de az máig nem tisztázott, hogy ő piszkozatnak tekinthető-e a sokkal tökéletesebb lény, Éva megalkotásához, vagy rendelkezik némi előjogokkal, főleg, mert Évát az oldalbordájából kellett kioperálni. Mintha épp akkorra fogyott volna el az építőanyag, amivel az Úr annyira szeretett agyagozni. (Az első teremtéstörténetben még nem ez az oldalbordás verzió szerepel, és ez meg is zavart egyeseket.) Akárhogy is, Ádám nem sokáig malmozott egyedül, nem kellett társkereséssel bajlódnia, válogatnia a jobbnál jobb nők között, mint utódainak: a szabad akarat akkoriban nem volt opció. Eszed, nem eszed, nem kapsz mást, mondta volna az Úr vagy valamelyik angyala. És Ádám ette is, zokszó nélkül, ő már csak ilyen jámbor balek volt szegény.

Ádám-és-Éva-a-paradicsomban.jpg

Isten látta, hogy ez így szép és jó, de mitagadás, elég unalmas, úgyhogy kitalált egy kis játékot, mondhatjuk pszichológiai tesztnek is. Engedj meg valakinek mindent, mondjuk, hogy egyen az összes fáról, vagy bemenjen az összes szobába, de ugyanakkor tilts meg valami csekélységet, mindenféle indoklás nélkül, viszont legalábbis halálos fenyegetést mellékelj hozzá. Aztán dörzsöld össze a tenyeredet és hívd fel a bukmékered. Az persze tutibiztos, hogy a kísérleti alany a tilalmat meg fogja szegni, a kérdés egyedül az, hogy mikor.

Kicsit bugyuta teszt, de első próbálkozásnak megteszi. A későbbi tesztek sokkal perverzebbek és bonyolultabbak voltak, a jelek szerint az Úr sem mozdulatlan mozgató azért, hanem változik. Nos, ahogy ezt már mindannyian tudjuk, Ádámnak és Évának a jó és rossz tudás fájáról nem szabadott volna ennie. Ami végülis érthető, mert minek a tudás egy édenkertben? Ugye, hogy mostani VVáltozatában se kell egy szemernyi tudás se ahhoz, hogy hülyét csináljon magából, aki ott van?

gross_adam-eva.jpgÁdám, a becsületére legyen mondva, tényleg be is tartotta volna a szabályt, ha nincs az a beetetés. Legalábbis a későbbi nyomozás során ezt a tényállást rögzítette a rögtönítélő bíróság. Éva azonban unatkozott. Szegényből kimaradt a nothing box nevezetű hasznos találmány, amely lehetővé tette volna, hogy csak bámuljon ki a fejéből és ne gondoljon semmire. Ő bizony gondolkozott. És mindjárt úgy érezte, hogy létezik is. Ami azt illeti, ez arra enged következtetni, hogy Ádám társaságában nem igazán érezte ezt.

A Kígyó tudta, hogy kit kell megkörnyékezni. Ádám egy szabálykövető balek, akivel nem lehet értelmesen beszélni, no de Éva... Éva más tészta. Ő kíváncsi. Vele el lehet diskurálni, vele össze lehet esküdni. A Kígyó tehát beszédbe elegyedett a Nővel, míg a pasi nem tudjuk, mit csinált, lehet, hogy délutáni alvás céljából épp elvonult valami félreeső zugba. A Nőnek tetszett a dolog egyrészt, mert valakivel végre lehetett beszélni a flórán és faunán kívül másról is, másrészt, mert ez a valaki, a Kígyó meglehetősen értelmesnek tűnt. Mindenféleképpen tanultabbnak és fifikásabbnak, mint az a jámbor Ádám.

WIKI-Adam-Eve-e1331740715624.jpg

A Kígyó felvilágosította Évát arról, hogy egy frászt fognak ők belehalni a tudás fájának gyümölcsébe, viszont mindjárt értelmiségiek lesznek: Istennek ez nem tetszene. Az analfabéta kertészpár csak őrizze a paradicsomot, ne akarjon beleszólni a világ dolgaiba. Márpedig a Kígyó nem hazudott: tényleg nem haltak bele, és az Úrnak tényleg az volt ezzel az egésszel a baja, hogy 1) ellenszegültek, 2) a tudás által hatalomra tettek szert. Éva persze nem ment bele elsőre a tiltott gyümölcs elfogadásába, kérette magát, flörtölt, élvezte a helyzetet. A vétkezés előkészületei legalább olyan izgalmasak, mint maga a vétek. Bűnbe esünk, nem esünk bűnbe? Átvágjuk a Főnököt, nem vágjuk át? Beavassuk Ádámot, ne avassuk? (Van persze olyan értelmezés is, hogy a kígyó nem véletlenül fallikus szimbóleum, és szexre csábította Évát, pedig az állat/démon/akármicsoda nemi hovatartozása nem is tisztázott: itt alább és sok többi ábrázoláson is határozottan nőnek látszik - erre még visszatérünk.)

13_adam_eve400.jpgÉva aztán beadta a derekát, van egy pont, amikor már nem érdemes tovább húzni az időt. És lám, a gyümölcs tényleg nem is volt rossz. Na jó, a tudatmódosító hatása tagadhatatlan. Éva másképp kezdte látni a világot. Például meglátta, hogy Ádám meztelen, és ez kicsit zavarba hozta. A Biblia szerint elszégyellte magát, de mi van, ha csak rájött, hogy jé, mi mindenre lehet jó ez az állapot. És, hogy lehet másmilyen is az ember, nem csak meztelen. Ha pedig már neki kinyílt a szeme, akkor nem hagyhatta a pasiját se tudatlanságban. A tudás veszélyes volt, csábító és izgalmas: Éva pedig nem bírta volna ki egy féleszű virágkertésszel. Főleg azt nem akarta, hogy Ádámnak fel se tűnjön, milyen izgató pucéron. Máris szabásminták cikáztak az agyában, hogy majd legyen mit levennie, ha csábítani akar, de addig is megelégedett némi fügefalevél-szoknyával.

Bela_Klimkovics_Adam_and_Eve_300.jpg

Ádám azt se tudta, mire megy ki a játék, hebegett valamit a szabályokról, meg a Főnök térfigyelő kameráiról, de hát génjeiben volt a befolyásolhatóság, mindig annak adott igazat, akivel éppen beszélt. És mivel látta, hogy Éva még nem esett össze holtan a gyümölcstől, ő is evett belőle. Ettől mindjárt 70 ponttal nőtt az IQ-ja, és mikor meghallotta az Úr lépteit, azonnal elbújt egy bokorba.

A Teremtő nem szeretett bújócskázni, meg szívesen legeltette a szemét teremtményei meztelen húsán, gondolom én, ezért mindjárt rákérdezett, hogy mi a fenének van rajuk az a béna szoknya egy nudistakertben. (Erről most eszembe jutott, ha az Úr lépteit hallani lehetett, akkor neki is volt teste.) Ádám hebegett, hát mert milyen snassz már pucéron mutatkozni. Nem kellett sok hozzá, hogy kiderüljön a turpisság. Az ilyenkor szokásos módon a felek mindjárt továbbhárították a felelősséget. Micsoda pasi volt ez az Ádám, hogy azonnal szeretett nejére verte a balhét? (A nő adta, aki mellém adtál - totális elhatárolódás!) Nem lett volna szebb magára vállalni? De ekkor még nem találták ki a lovagiasságot...

suendenfall_1499155.jpg

Persze Éva is hárított, ő a Kígyót vádolta. A Kígyónak, szegénynek már nem volt kit bemártania, úgyhogy belenyugodott az elsőrendű vádlott szerepébe, és hívta a bukmékerét. De mi is volt Lucifer hatalmas vétke (ha az illető azonos Luciferrel)? Hogy felkeltette Éva intellektuális kíváncsiságát? Hogy rámutatott: dönthet a sorsáról, szabadságában áll megszegni egy tilalmat? Ahogy látjátok, nincs nagyobb bűn egy patriarchális isten szemében, mint a tudás megszerzése, átadása és az önrendelkezés. (Az áthallások nem véletlenek.)

02v0051a.jpg

A Teremtő ezek után hosszasan ecsetelte, hogy ki milyen büntetést kap, de a legnagyobb gondja az volt, hogy megakadályozza az immár homo sapienst abban, hogy az élet fájáról is gyümölcsöt szakítson. Mert akkor már semmi különbség nem lett volna köztük. Vajon istenné vált volna Ádám és Éva is? Úgy tűnik, az Úr rettegett attól, hogy lelökik a piedesztálról, ahová önmagát helyezte, ezért nem lacafacázott. Egyedül ő lehetett isten, aki pedig lázadozni mert, azt rövid úton elintézte. Még nagy kegyelmesen adott némi cókmókot az átkai mellé, felöltöztette a két reszkető embert, és személyi testőrségével kiűzette őket a kerítésen túlra, a vadonba.

adam-eve-expelled.jpg

A Biblia nem sokkal többet árul el erről az elsőnek nevezett emberpárról, név szerint három darab fiukat említi, és mint tudjuk, Isten Káinnal és Ábellel is eljátszott egy nagyon vicces pszichológiai tesztet, amelynek az volt a lényege, hogy taszítsuk el az egyik testvért, favorizáljuk minden ok nélkül a másikat, és nézzük meg, mikor lesz ebből gyilkosság. Hát lett...

Johann_Ramboux_Adam_and_Eve_after_Expulsion_from_Eden_400.jpg

De térjünk vissza egy kicsit a sztori elejére, ugyanis van egy szereplő, akiről eddig mélyen hallgattunk. Hiába is keresnének a Teremtés könyvében (a Tóra egyetlen helyen említi, Izaiás könyvében), de létezik olyan zsidó hagyomány, amelyben csak úgy burjánzanak a róla szóló legendák, és ez annál is érdekesebb, mert erre a hagyományra épülve az egész mítosz sokkal érdekesebbé válik. Lilithről van szó, a női démonról, akit Ádám első feleségeként is szokás emlegetni (lásd a középkori, 700-1000 között keletkezett Ben Sira ábécéjét). Lilith meglehetősen érdekes jelenség, sumér származású istennő, éjjeli démon, a sötétség, a terhes asszonyok és a csábítás úrnője, van benne Hérából, Hekatéből és Aphroditéből is valami, és létezik olyan felfogás, amely szerint az Úr Ádámmal egy időben és egyazon agyagból teremtette (Rosh Hashanah). Sőt, az is felmerült (a kabbala alapművében, a Zohárban), hogy amint a múltkor Kübelé kapcsán láttuk, Ádám kezdetben hermafrodita, nő és férfi volt egyszerre, és csak később vált ketté.

159199-6.jpg

Lilith Ben Sira ábécéje szerint már az első pillanattól úgy viselkedett, mint egy valódi istennő, aki nem hajlandó beletörődni abba, hogy a patriarchátus átírta a mitológiát, pofátlanul fellázadt a párkapcsolatban neki szánt alárendeltség ellen, vagyis az ellen, hogy szex közben mindig ő legyen alul. Szeretett lovagolni, na, mi ezzel a baj? De Ádám kötötte az ebet a karóhoz, ideológiai vitát nyitott a kérdésről, és ezt bizony nem kellett volna. Lilith fogta magát és lelépett (szó szerint elrepült, mert szárnyai is voltak), de csak, miután megcsalta konzerv férjét az erotikus szempontból jóval felvilágosultabb Sámáel arkangyallal, aki egyfajta átmenet volt a gonosz és a jó között. Na tessék, itt a bizonyíték, hogy az angyaloknak igenis van nemük, és nem is mindig olyan önmegtartóztatóak, meg, hogy a fekete és fehér egyetlen mitológiában se válik el olyan egyértelműen. A Zohár szerint az Úr kasztrálta szegény Sámáelt, hogy az ne népesítse be a Földet Lilith segítségével mindenféle "gonosz" élőlénnyel - hát nem érdekes, hogy ez a sztori egyre inkább emlékeztet a Kübelé-Attisz féle történetre?

pregnant-lilith-mani-price.jpgLilith ezután bánatában tényleg fűvel-fával összeállt, egy dolgot meg kell hagyni: nem volt rasszista, kétes származású életformákkal kavart, naponta ezrével kufircolt és persze lett egy rakat gyereke, akiket azonban megöltek, mire cserébe ő ölte meg az emberek gyerekeit, és hasonló borzalmak, így lett belőle mumusszerű démon. (Ugyancsak a történet része, hogy az Úr három kommandós angyalt is utána küldött, hogy visszahozzák Ádámnak, mire ő halálra röhögte magát és mindenféle trükköket vetett be, mikor azok erőszakkal próbálkoztak.)

Még az is felmerül lehetőségként, hogy az Ábécé szerzője egyfajta vallásos szatírát kreált Lilith és Ádám sztorijának kiötlésével (csak gratulálni tudok a középkori kolléga szellemességéhez), de persze ezt később komolyan vették, és Lilith karrierje azóta is nagyszerűen alakul: a feminizmus valóságos emancipált hősnőt faragott belőle: az, ami a korábbi értelmezők számára maga volt a vörös posztó, a kései utódok szemében követendő példa lett. Mostanára odáig jutottunk, hogy sokan azt gondolják, a Tórában is benne volt, csak később kiretusálták, sőt, olyan változatot is olvastam, hogy Lilith eleve magasabb rendű volt, mint Ádám, és már emiatt sem lehetett neki elég a szabálykövető virágkertész a maga misszionárius pózával meg szégyenlősségével.

Éva ezek szerint csak második opcióként jelent meg a színen, és éppen azért volt fontos Ádám testéből létrehozni, hogy ne legyen kérdés az "alávetettsége". No, de ha kicsit belegondolunk, ki manipulál itt kit? Valójában Éva sem az a beletörődő, simulékony, bamba lény, aki behódol a patriarchális rendnek. Ahogy a Biblia eddig tárgyalt történeteiben sem igazán ez a vezérfonal.  Ráadásul, ha jól megfigyelitek, Michelangelónál és másoknál is női felsőtesttel rendelkezik az a kígyó, vagyis ő maga Lilith! Így az első feleség csábítja el a másodikat. (Ez egyre jobb lesz, nem?)

Az Ádám-Éva-Lilith legenda ezekben a percekben is tovább íródik,  érdekes és nagyon informatív kis összefoglalás található itt az egész témáról angolul). És miért lennének a kései átiratok és hiedelmek kevésbé érvényesek, mint a régiek? Szerintem épp az a legizgalmasabb ebben az egészben, hogy nincs autentikus verzió. Az újramesélés pedig mindig újrateremti a mítoszt.

Ha tetszett a poszt, kedveld és oszd meg a facebook-on, meg ahol csak akarod. Köszönöm.

A bejegyzés trackback címe:

https://szexcsatakanno.blog.hu/api/trackback/id/tr635759813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

J. Daniel 2014.01.22. 19:44:35

Sapkamat ketto kezemben gyurogetve, hajlok meg nagysagod elott!
Oriasi vagy Gloria!!!!

régi villamos 2014.01.23. 11:02:19

Azért érdekes, így, feminista megközelítésből is. Vajjon más megközelítésből milyen lehet még?

Tóthi 2014.01.24. 20:34:26

Röhögni fogsz, Jókai megközelítése nem is olyan nagyon különbözik ettől.

Müszélia 2014.01.29. 10:23:27

érdekes, hogy régen nem volt még olyan bimbótabu, mint manapság. lassan mindent megnézhetünk, be egészen a hasnyálmirigyig, de a bimbók maradjanak meg rejtélynek, mert csak.
a festők arra se gondoltak, hogy a kígyó a sikeres csábítás előtt még nem csúszott a hasán, ez a csúszkálás az egyik büntetés (ha jól emlékszem, szegénynek még port is kell ennie, ami nem jött be, valaki felülírta az isteni parancsot.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2014.01.30. 21:50:50

@Müszélia: Mármint hol nem lehet mellbimbókat látni? Sztem mindent lehet mindenhol látni. :)
És még a facebook-ról se tiltottak ki a sok erotikus művészeti alkotásért.

Szegény festők, valahogy értésünkre kellett adniuk, h a kígyóról van szó, aki/amely a fene se tudja, hogy nézett ki, mielőtt porban kezdett volna csúszni. Lehet, h emlős volt. :)

Kismy 2014.01.31. 12:37:35

nahát, erről a Lilith nevű nőszemélyről még nem is hallottam... persze kifejezetten alulművelt vagyok bibliai témákban, de akkor is:)

FunkTazmagora 2014.02.03. 12:01:35

"Erről most eszembe jutott, ha az Úr lépteit hallani lehetett, akkor neki is volt teste" Igen, eléggé gyanítható, h. az ősi izraeliták még antropomorf formában képzelték el Istent ( JHW ), a Biblia ezt írja : "Akkor ezt monda Isten: Alkossunk embert a képmásunkra, hozzánk hasonlóvá: uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, az állatokon, az egész földön és mindenen, ami a földön csúszik-mászik. Megteremtette Isten az embert a maga képmására, Isten képmására teremtette, férfivá és nővé teremtette őket” Tehát Isten az ember megalkotásánál a saját ( az megint egy érdekes kérdés, h. az említett bibliai részben ki(k)hez szól Isten ? Ki(k)vel együtt teremtette az embert ? ) kinézetét vette alapul.
További érdekesség, h. Istennek a kezdetekben felesége is volt ( tehát JHW hímnemű ), Ashera : www.mult-kor.hu/20110322_asera_lehetett_jahve_felesege

Régészeti ásatásokon pedig találtak olyan kis házi bálványokat, amin a JHW monogram szerepel.

Szerintem Ádám nem tekinthető "piszkozatnak" vagy prototípusnak,mivel az ő egyik darabjából lett megalkotva a nő, ezzel sztem a Biblia azt a patriarchális szemléletet akarja alátámasztani, h. a nő alsóbbrendű a férfinál. ( És ez nagyon is egybevág a hímnemű Isten elképzelésével, aki ugye mindenek ura )

Egyébként Isten nem gondolt a beltenyészetre, hogy csak egy emberpárt teremtett ? A bibliaértelmezők nem oldják fel valahogy ezt a problémát ? :)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2014.02.03. 18:37:56

@Kismy: Akkor most nagy lépést tettél :)

@FunkTazmagora: Persze, h antropomorf volt, az istenkép folyamatos változása minden vallásban dokumentálható, éppen a mitológiai változatok ellentmondásosságában. Az első teremtéstörténetben még arról van szó, h egy időben teremtette Isten a nőt és a férfit, aztán a 2.-ban már jön az oldalborda verzió - és a kettő ellentmondását próbálták feloldani azzal a későbbi magyarázattal, h az első asszony nem felelt meg mindenben a követelményeknek. :)

Ádám és Éva utódainak csak úgy lehetett partnere, ha a saját testvéreikkel jöttek össze, csak ezt nem nagyon szokták hirdetni. Akkoriban az incesztus még nem volt probléma, minden mitológiakezdetnél jelen van, legalábbis azoknál, amelyekről van némi fogalmam, ezt tapasztaltam. A Midrás szerint Káinnak egy ikerhúga volt, Ábelnek meg kettő, és van olyan vélemény, miszerint a viszály nem azon tört ki, h az Úr nem fogadta el Káin áldozatát, hanem a plusz nő miatt kaptak hajba. Hát, valahol ebben több is a logika. :P

Count di Luna 2014.08.06. 00:32:09

Azért az is érdekes kérdés, hogy ha csak fiaik voltak, honnan lett azoknak feleségük? Sütő András drámájában ezt megoldotta úgy, hogy az Úr küldött egy nőt (de csak egyet) a fiúknak, ami persze pontosan olyan jól sült el, ahogy gondolhatja az ember.

SziZo 2017.06.07. 18:55:11

@Gloria Mundi: Azt sehol nem írja a biblia, hogy Ádám és Éva után az Úr (JHV, Isten) nem teremtett továbbiakat. Egyébként a Káin és Ábel történet nehezen értelmezhető (ott már városokról is szó van)
Egyébként szegény Éva el lehetett foglalva... 3 pasi városnyi utód...
süti beállítások módosítása