Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Rio de Janeiróban ma nem csak az újévet ünneplik, hanem egy felénk meglehetősen ismeretlen, sokarcú istennőt is: Iemanját (ejtsd: Jemanzsá). Az afrikai istenek és félistenek, az orixák (orisák) ősanyja ő, a tenger istennője, legismertebb nevének jelentése: az anya, akinek gyermekei halak (sellőként is ábrázolják). [Tucano kolléga kommentjében felhívta a figyelmemet, hogy ez így pontatlan, nem nő, vagy nem mindig az, inkább androgün, kétnemű entitás, legalább is az eredeti afrikai változatban.]

Iemanjának majdnem annyi neve van, mint magának Szűz Máriának (akivel egyébként ugyancsak azonosítják, egyrészt az anya-archetípus, másrészt a tenger miatt): afrikai istennőként kezdte, aztán attól függően, hogy milyen népek hová vitték, alakulgatott hol erre, hol arra.

Minden valamirevaló mitológiának megvan a maga üldözős, vérfertőzős története, és az afrikai se kivétel. Obatalá, az égisten (kábé Uranosznak felel meg) és Odudua, a földanya (a görögöknél Gaia) frigyéből születik a vulkánfelelős Aganju (Héphaisztosz) és húga, a tenger- és termékenység-istennő Iemanjá. (Nem jópofa, hogy ez a párosítás is stimmel a klasszikus hellén változattal?)

Ahogy ezt akár az egyiptomi, akár a görög mitológiában megszokhattuk, lévén, hogy választék se nagyon volt, az ellentétes nemű testvérek összeházasodnak, és gyerekük születik. Ebben az esetben egy fiú, Orungã. (Más mítoszváltozatban nem Aganju-nak hívják Iemanjá férjét, de ez most ne zavarjon bennünket.)

Eddig minden rendben is lett volna, már csaknem unalomba fulladt a mitológia, mikor a szépreményű ifjú felserdült, és észrevette magán, hogy erős Ödipusz-komplexusa van, csak azzal a súlyosbítással, hogy ő tudja, hogy az anyjához vonzódik, míg a görög királynak erről nem volt fogalma.

Orungã, ahogy rendes istenhez illik, kicsit küzdött a vágyai ellen, de azért nem vitte túlzásba, végül is hol van még a kereszténység, ne játsszuk meg magunkat. Egy szép napon Aganju, a vulkánisten apa épp házon kívül volt, a srác pedig úgy ítélte, itt a nagyszerű alkalom, hogy ráugorjon a mamájára. Iemanjá ezt persze nem hagyhatta annyiban, menekülőre fogta. Mikor a kellemetlenkedő srác épp elérte volna, Iemanjá fogta magát, hanyatt vágódott, és nem, nem adta be  a derekát, csak szimplán kilehelte a lelkét. (Persze, egy istennőnél ezt nem kell annyira komolyan venni.)

A teste elkezdett tágulni, tágulni, tágulni, és vajon mi történt ezután? Hát, szült egy rakás orixát, csakazértis. Az ilyen jelenet még egy kanos fiút is lelohaszt. Most nem sorolom fel az összes újszülött istenporontyot, mert a sztoriban már így is épp elég a megjegyezhetetlen név.

A brazil-féle Iemanjában ez az afrikai termékenység- és tengeristennő jelleg keveredik nem csak a különböző Miasszonyunk-formákkal (például a hajósokat védő Szűz Máriák, a gyertyaszentelő, a fogantatásról elnevezett Miasszonyunk, és így tovább), hanem az indián sellőkével, a Iarák alakjával is.

Mi mindenért felelős a hol dögös csajként, hol szülő nőként, hol Szűz Máriaként ábrázolt istennő? A tengerért, a szépségért, a termékenységért, a szerelemért, a boldogságért, és mindenféle női dologért, vagyis köze van a holdciklushoz és a kozmetikához is: ha ajándékot akarunk neki adni - például ma este -, akkor jó észben tartani, hogy egy drogériában vagy parfümüzletben nagyszerűen be tudnunk vásárolni a számára: szappan, kölnivíz, sampon, ékszerek, virágok, mindennek örülni fog, hiszen igazi nő.

Kívánom minden olvasómnak Iemanjá áldását az új évre!

A bejegyzés trackback címe:

http://szexcsatakanno.blog.hu/api/trackback/id/tr403508054

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord Ruthwen 2011.12.31. 09:51:32

Érdekes poszt, igazi szilveszteri csemege. :)

Sok hasonló posztban gazdag, boldog újévet Neked! :)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.12.31. 14:25:40

@Lord Ruthwen: Köszönöm, viszont. Igyekszem a jövőben is sok csemegével jelentkezni :-)

tucano 2011.12.31. 15:31:19

hahó, BUÉK Glória, meg az olvasóidnak is.
Na, szóval van némi félreértés Iemanját illetően az írásban. Ő ugyanis nem isten/nő, hanem entitás. Ráadásul nemtelen, bármilyen érdekes is a candombleban a szellemek/entitások androgünök, tehát kétneműek. Mivel a candomblé valójában igen zárt vallás és nem beavatottak pont semmit sem értenek belőle, ezért fordítják vagy nevezik istennek/istennőnek az entitásokat, de nem azok. Iemanját egyértelműen nőnek ábrázolják Brazíliában, de láttam már férfiben is, igaz az az eredeti angolai vonal. Iemanjá brazil kultusza egyébként nemcsak érdekes, de szemet gyönyörködtető is, hiszen az áldozatot a tengerparton kell bemutatni. Akik attól félnek, hogy Iemanjá nem fogadja el a felajánlást általában olyat csinálnak, hogy pl félig beásnak egy nyitott pezsgősüveget a homokba a parton és körberakják rózsákkal. De a hagyományos megoldás az, hogy kis tutajokat csinálnak, arra mehet az áldozat (legtöbbször virág és csoki:) és elindítják az óceánon. Ha elsüllyed, akkor el van fogadva az ajándék, ha kidobja a vasszer, akkor baj van. Iemanjához egyébk. főleg szerelmi ügyekben fordulnak a leányok. Nem akarok nagyon belemenni a candomble kérdésbe, de az érdekes főleg az, hogy amikor Iemanjához fordulnak a népek, akkor igazából ugye saját Iemanja oldaluk/felük segítségét kérik, mert ugye a candomble nem elméleti, hanem gyakorlati vallás és emiatt a különbség, illetve az, hogy nem beszélhetünk istennőről. Na, hát ez jó zavaros lett, de szívesen kifejtem egyszer, csak most el kell ugranom családi emberáldozatra:)Majd elfelejtettem, hogy Iemanjá színei a világoskék és a zöld, a fehér a candombléhoz kapcsolódik!

Nagyon szép ünnepe van egyébként főleg Bahiában: www.youtube.com/watch?v=AHiF9rTzOaE&feature=related

tucano 2011.12.31. 15:35:48

na, a siettség. Bocsi, szóval NEM nő és NEM nemtelen, hanem kétnemű:)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.12.31. 17:45:07

@tucano: Köszi a kiegészítéseket, ez az afrikai mitológia bonyolultabb, mint a görög :-)
Nem is merészkedtem az afrikai vonalra, de asszem, a nem beavatottak számára azért Iemanjá mégiscsak inkább istennő, legalább is ez a legelterjedtebb ábrázolása. De ha egyszer lesz időd bővebben beavatnod (nem tilos?), akkor örömmel látlak :-)

tucano 2011.12.31. 23:11:39

@Gloria Mundi: természetesen a legnagyobb örömmel, mindössze a keresztény értelemben vett lelkedbe kerül:) Illetve kapsz egy kedves bentlakót magad mellé a testedbe, vagy helyesebben kiszabadul és mivel nem te döntöd el, hogy melyik orixá az, lehetnek meglepetések:) Vannak igen csintalanok köztük...
Egyébként szépirodalmi értelemben Umberto Eco Foucault-inga című könyvében van leírva a legszebb gyakorlati tapasztalás. Én egyébként csak megfigyelő vagyok, de igen közelről.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2012.01.01. 00:39:43

@tucano: Sztem az én lelkem már keresztény értelemben elkárhozott :-P De társbérlőt köszi, nem kérek, elég, ha a lakás tele van, nem hogy még a testemet is megosszam valakivel. (Hacsak nem egyéb értelemben, időlegesen :-P)
Nem is emléxem erre a részre a regényből...
Mennyire közelről figyelsz, és kit?

tucano 2012.01.01. 13:01:06

@Gloria Mundi: Van a könyvben egy olyan rész, hogy összejön egy brazil csajjal, elmennek egy jó kis terreiroba, aztán a leányzó hát, khm felfedezi a gyökereit:)
Mivel észak-keleten tolom, meg capoeirázom igen régen, ezért sok candomblé, ill. macumba hívőt ismerek. Szerencsére legalább a közvetlen család Alan Cardecista spiritiszta, de igen sok embert ismerek, akik érdekes hitéleti gyakorlatokat követnek. A candomblé ugye gyakorlati vallás, tehát nem olyan, hogy letérdel az ember imádkozni, hogy ugyan Jézuska, szeretném megnyerni a lottót, hanem pontos rituáléja van annak, hogy mit kell csinálni azért, hogy vmi megtörténjen és annak mi az ára. Természetesen a szkeptikus irányvonalat képviselem, de ettől függetlenül csodatévő katolikus papot még nem láttam, orixát működés közben viszont igen:)Óriási szellemi/kulturális/hitéleti potenciál rejtőzik még Afrikában, szubjektív véleményem szerint úgy viszonyul ezekhez tudásban/hagyományban a mi kultúrkörünk, mint Alaptörvény a piramisokhoz:)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2012.01.01. 20:40:17

@tucano: Mégse vagy annyira szkeptikus, asszem :-) A katolicizmusnak is vannak ilyen oldalai, csak ezt kevésbé domborítják ki, mondjuk, nekem spéci nem is hiányzik, de tény, h eléggé erőtlen tud lenni egy kö-európai mise... De valahogy nemtom elképzelni magamról, h belemerüljek egy igazán sodró szertartásba, vagy tudatmódosítottnak kéne lennem erősen.
A pontos rituálé az ősi vallásokra nagyon jellemző.

Daenerys 2012.01.05. 21:53:33

Amadónak van egy regénye, a Holt tenger, egy brazil halászfalu életéről szól és abban is központi istennő Iemanjá. Volt belőle musical is (méghozzá jó), Mikóék csinálták a soproni színházban, amikor még színház volt itt, nem műhazaffyas középszer.