Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Néhányszor felvetettem már, hogy érdemes lenne a héber mítoszok környékén is keresgélni témát (itt találtok is egy ilyen posztot tiboru tollából), nem mintha már ráuntam volna az eddigiekre, de közös kultúránk igen fontos részéről van szó, és nagyszerű sztorik rejteznek ott is.

Most tehát összeszedem minden bátorságom, és elmesélem nektek az egyik legismertebb bibliai történetet, nevezetesen Jákobnak és nőinek nejeinek históriáját. Bizony, nem kis étkű emberről van itt szó, de aki népet akar alapítani, az nem érheti be a monogámiával.

Ahogy az Aeneisben mondják, in medias res, vagyis vágjunk a dolgok közepébe, és ne kezdjük Ádámnál és Évánál, pedig ez utóbbiak története sem piskóta. Jákob Izsák fia volt, és noha alapvetően lusta természetű, otthonülő fajtának számított, azért megvolt a magához való esze, és tudott jókor jó helyen lenni, ha nagyon akart. Köszönhette ezt elsősorban anyjának, a szép Rebekkának, aki valami miatt őt szerette jobban ikerfiai közül (ennyit arról, hogy a szülők egyformán szeretik a gyerekeiket), és hatásos tippet adott kedvencének pár perccel idősebb Ézsau átverése céljából, aki a maga részéről apjuk liblingje volt. (Ikrekről és civakodásaikról még itt is olvashattok.)



Jákob tehát azzal kezdte csodás pályafutását, hogy megvette bátyjától az elsőszülöttségi jogot egy tál lencséért, ami igen jó üzletnek bizonyult, már természetesen Jákob, és nem Ézsau számára. Ezt követően még az extra atyai áldást is elcsaklizta szőrös és kissé bugyuta testvérétől, mégpedig ezúttal is hathatós anyai segítséggel, mert akkor magától még ilyesmi nem jutott volna eszébe.

Bár áldásból szerintem két vagy akár húsz gyereknek is bőven kijuthatott volna, Izsák, a vaksi ősz atya nem így gondolta. Aki meggondolatlanul egyetlen, nem éppen kedvenc  gyerekére pazarolja az összes áldást, az  másik magzatára már alig tud hagyni valami pozitívat. Miért van ez így, ki tudja ...

Akkoriban a többnejűség divatja igencsak elterjedt volt, és Ézsau, a kisemmizett szőrös bátyus azzal vigasztalódott az öccsétől elszenvedett károk miatt, hogy több nőt is feleségül vett, de aki egyszer vesztesnek született, az az is marad: ugyanis ezek közül a nők közül egy se nyerte meg a szülei tetszését, pusztán amiatt, hogy kánaániták voltak, pedig hát ha azok éltek legközelebb, mit tehetett volna szerencsétlen vöröshajú Ézsau? Keresett volna a neten? Az ősz atya a kis Jákobot mindenesetre más éghajlatra küldte, pontosabban Rebekka anyuci édes bátyjához: szerezzen magának feleséget az unokatestvérei közül. Végül is családban marad, az a lényeg. (Az unokatestvér-házasság meg akkoriban nem volt tiltva, sőt, igen jó szemmel nézték.)

Jákob engedelmes fajta volt, tényleg mindig azt csinálta, amit mondtak neki, igazi birkatermészet … Fel is kerekedett, útközben megaludt egy helyen, ahol az Úr biztosította arról, hogy nagyszerű karrier áll előtte, ami akkoriban nem a bankszámláján sorakozó nullákkal és tengerparti nyaralókkal meg yachtokkal (no meg bunkerekkel) volt leírható, hanem egy rakás nővel (figyelem, ezeket nem csak megdönteni, de eltartani is muszáj volt!), gyerekkel, és elsősorban rengeteg jószággal.

Jákob ment, mendegélt tovább, míg Lábán földjére nem ért: így hívták Rebekka anyuci bátyját, akihez a szülei feleségszerzés céljából küldték. Az első nevezetesség, ami azon a tájon szembe ötlött, egy kút volt, a társadalmi élet központja, ott gyülekezett ugyanis a környékbeli nyájak mindegyike, mégpedig itatás céljából (mi másért). Nos, Jákob mindjárt ismeretségbe elegyedett az ott lébecoló pásztorokkal, és hamar sikerült kiderítenie, hogy az egyik nyájat legeltető Ráchel nem más, mint az unokatestvére, így nem teper hiába, ha neki kezd udvarolni. Szerencséjére Ráchel még szemrevaló is volt, úgyhogy Jákob egész nagy kedvet kapott hozzá, hogy sírva a lány nyakába boruljon, és bemutatkozzék neki.

Ráchel hazaszaladt a papájáért, Lábán illendőképpen Jákob elé jött, hogy köszöntse, és vagy egy hétig vendégként is bánt vele. Aztán persze ideje volt rátérni az üzletre: mint tudjuk, Jákobnak egy petákja, akarom mondani egy szopós báránya se volt, amit felmutathatott volna, tehát, ha házasodni akart, meg kellett melóznia az asszonyért (az áldás egyébként sem arról szólt, hogy tőzsdézéssel fogja megszedni magát). Nem úgy volt az akkoriban, hogy megtetszik egy gazdag leányzó, aztán ide nekem, ásó, kapa, nagyharang.

Nos, Jákob és Lábán gyorsan aláírták a munkaszerződést, amelynek értelmében a fiatalembernek Ráchelért hét kemény esztendeig kell majd güriznie, és ez igazán baráti, akarom mondani, rokoni ár, végül is senki nem akar senkit átverni, sőt, még adót meg járulékot se vonnak le a lányból. Jákob bele is vetette magát a nyájterelgetésbe emberül, meg tette, amit kellett, ráérő idejében sokat szemezett szépséges menyasszonyával, akinek ez cseppet se volt ellenére. Egészen szokványos szerelmi sztorinak néz ez ki így, szinte unalmas. No, de most jön a csavar.

Igaz, akkoriban nagyobb volt az átlagéletkor, mint manapság, de azért hét esztendő rokonok között se piskóta, és Jákob már nagyon várta az esküvő napját. Amint tehát kitelt az idő, munkaadója elébe állt, és követelte a jussát, az meg nem kért fizetési haladékot, nem hivatkozott extra költségekre és körbetartozásra, hanem nagy bulit rendezett, és mikor már mindenki eléggé leitta magát, bement a lányok sátrába, hogy elővezesse a munkadíjat. Igen ám, csakhogy nem Ráchelt fogta kézen, ahogy ez egyezség szólt, hanem az idősebbet, Leát, akit nem áldott meg a Teremtő annyi kellemmel és szellemmel, mint a húgát.

Nos, Lea nem bánta, hogy ő megy a násznyoszolyára, Ráchelt meg nem kérdezte senki, ő sírdogálhatott egész éjjel abban a tudatban, hogy minden öröm és fájdalom, mert ugye szűz lányok lévén azért ez nem volt egyértelmű élvezkedés, tesze-tosza nővérének jut. Jákob, akárcsak Márk király a Trisztán-történetben, mit sem vett észre a cseréből. Ez nekem magas még akkor is, ha nővérekről van szó, de a sztori szerint csak akkor derült ki az átverés, mikor megvirradt, és Jákob nem a csinos Ráchelt találta maga mellett a csergén, hanem … Nos, a kevésbé csinos testvérkéjét. (Hiába, ő is átverte az apját, meg a bátyját, végül is megérdemelte.) Más férfiember kiakadt volna talán ezen a szerződésszegésen, mert Leáért Jákob szemszögéből és akkori tudása alapján maximum három évet lett volna érdemes keccsölni, de hősünk, mint említettük, birkatürelemmel rendelkezett. Az biztos volt, hogy Leát nem illik eltaszítani, nem az ő hibája a csere, és mivel a monogámiát még nem találták fel, nagyobb tragédia nem történt.

Jákob tehát bekopogott Lábánhoz, hogy udvariasan megkérdezze, ugyan, miért tette, amit tett. Mire Lábán azt a kézenfekvő választ adta, hogy jobban kellett volna tanulmányozni a helyi szokásokat, fiacskám, akkor tudtad volna, hogy a fiatalabb lány nem mehet férjhez az idősebb előtt, biza. (Logikus, nem?) De, hogy a káposzta is megmaradjon, meg a kecske is jóllakjék, Lábán újabb munkaszerződést ajánlott a vejének. Boldogítsa egy hétig az újdonsült asszonykát, mert annyi még Leának is jár, oszt feleségül veheti Ráchelt is. No persze, az ár nem változott, úgyhogy plusz hét év meló jár Lábánnak, de ezúttal nem kell előre ledolgozni, a lányt hitelbe kapja.

Jákobnak nem sok választása maradt, aláírt még hét évet, nagyon odavolt Ráchelért, mit tehetett volna? Aztán nem csak egy-egy feleséggel gazdagodott a feltörekvő fiatalember, hanem mindkettővel jött a saját szemrevaló szolgálója is (de egyelőre még semmi huncutságra nem kell gondolni.) A menyegzői hét eltelt Leával, akkor következett Ráchel bulija, meg az ő menyegzői hete is, hát, az nem lehetett semmi, tizenöt nap, csupa nászéjszakával megtűzdelve, hol ezzel, hol azzal az asszonnyal. Igaz, üröm volt az örömben, hogy a lányokkal hozományt viszont nem adott az öreg, és a Jákob termelte extra profitot is zsebrevágta. Pedig az is helyi szokásnak számított, hogy az ember valami stafírunggal látja el nőnemű ivadékait.

Ha valaki abban a hitben ringatná magát, hogy a poligámia nem ugyanolyan problémás műfaj, mint a monogámia, akkor most ideje kijózanodnia. Az addig jól hangzik, hogy egy pasinak két nő jut, na, de az a két nő mit kezd egymással? Főleg, ha még testvérek is? (Később ezt a verziót a mózesi törvény bölcsen meg is tiltotta.) Nos, féltékenyek, mint a rosseb. Jákob nem csinált titkot abból, hogy Ráchelért van oda, ettől Lea elég nyomorultul érezte magát. Mit tehetett? Az átoperálás nem jöhetett szóba, szeretőt keresni kissé bajos lett volna, hát imádkozott, hogy legalább essen teherbe, és szülhessen egy rakás fiút a férjének, mert a lányok úgyse számítanak. (Ez persze nem igaz, de abban a világrendben nem képeztek igazi értéket, sajnálatos módon.)

Nos, az Úr úgy ítélte, hogy az az igazságos, ha Lea igenis szül egy sor porontyot, Ráchel viszont csak szenvedjen, ne legyen gyereke egy csomó ideig, hiába tölti vele majdnem az összes éjszakát a szorgalmatos Jákob. Lea tehát zsinórban szült négy srácot, a húgocskája meg csak nézte.

Ráchel persze dühöngött, és jobb híján a férjét okolta, miért nem ejti teherbe. Mire Jákob azt felelte, hogy ő nem isten, nem tehet a dologról, mindent megtett mindig, ami emberileg lehetséges. Ráchel csak nem nyugodott, és érdekes megoldás jutott az eszébe. Na jó, ha ő maga nem is szülhet, majd a szolgálója, Bilha talán teherbe esik a férjétől. Ez már majdnem olyan, mintha ő szült volna. Hogy miért majdnem olyan: mivel Bilha nem rendelkezik önmagával, a gyerekei felett sem lesz hatalma, Ráchel úgymond sajátjaként nevelheti őket. Nem sokat teketóriázott, tán még Jákobot se kérdezte meg, fogta a kis Bilhát, és férjhez adta a saját férjéhez. Hősünknek így már három neje volt, és kötelességtudó emberként bizony nem fukarkodott a magjával. Bilha is kapott belőle bőven, szült két fiút.

Ettől Ráchel úgy érezte, hogy nagy győzelmet aratott a nővére felett, noha négy saját mégiscsak több, mint kettő a szolgálótól … Ezt a matematikát én nem értem. No, de Lea se hagyta annyiban. Látta, hogy nincs sansza teherbe esni (ugyanis Jákob beszüntette nála a látogatásait, biztos, mert Ráchel minden ilyen alkalommal jelenetet rendezett), de neki is volt ám csinos szolgálója, akit hadrendbe lehetett állítani. Akarom mondani, Jákob ágyába lehetett fektetni. Szilpa is feleségül vétetett hát, és ő is szült szorgalmatosan két vasgyúró fiút. (Számoljunk csak, 4+2+2 az eddig 8. És egyértelműen Lea állt nyerésre.)

A bajnokság ezen pontján jött be az aranylabda, vagyis a mandragóra-sztori. Lea elsőszülöttje, Ruben találta a mandragórát, amelyről igen hatásos ellenszernek számított meddőség ellen, mindenesetre Ráchel hitt benne, és mikor meglátta Rubennél, elhatározta, hogy ha törik, ha szakad, megszerzi (mármint az emberformájú gyökeret). Besétált hát a nővéréhez, és kissé parancsoló hangnemben kért a mandragórából. Lea majdnem két lábbal rúgta ki, de Ráchel barter üzletet ajánlott. A gyökérért cserébe kegyesen megengedte Leának, hogy aznap éjjel ő feküdjön le közös pasijukkal. Mikor este megjött mindannyiuk hullafáradt férje a melóból, Lea elibe ment, és közölte vele, hogy lefoglalta magának, stipi-stopi, és ilyenkor persze nem hivatkozhat férfiember fejfájásra, teljesítenie kell. (Na, most jelentkezzék, aki még kérne a többnejűségből.)

Lea újfent megfogant (jól ki tudta használni az alkalmat), sőt, a jelek szerint Jákobnak nem esett rosszul az együttlét, ugyanis még egy fiút nemzett legelső nejének. Eddig mindig kettesével ejtette teherbe a nőket, hogy ne legyen nagy zavar a számolgatásban. No, most akkor összefoglalva ott tartunk, hogy Lea oldalán  6 fiú, plusz 2 a szolgálójától, az 8, ezzel szemben Ráchel csak Bilha által tud kettőt felmutatni, ami azért mégse az igazi.

Na, de még nem jött el Ráchel napja, Lea már megint teherbe esett, és végre, született egy lány is. Hát, elég egyenlőtlen küzdelemnek tűnik. Olyannyira, hogy az Úr is megelégelte már a dolgot, és úgy döntött, hogy hagyja Ráchelt is teherbe esni, eleget kínozta már a meddőséggel. Így aztán végre, valahára nagy keservesen a kedvenc feleség is szült egy fiút, mégpedig Józsefet, akiről még sok mesélnivalónk lesz nekünk is.

Eddigre letelt az a második hét év szolgálat is. Hét év, négy asszony, tizenkét gyerek. Azért ez már szép család, akárhonnan nézzük. De az ilyen családot valamiből el is kell ám tartani. Jószága meg nem volt hősünknek. Úgyhogy osztottak, szoroztak Lábánnal, és rátettek még hat évet a szolgálatra, hogy a vagyon is összegyűljön valahogy. Igaz, ebben már nem volt olyan egzakt az üzletkötés, Jákob szerint Lábán tízszer változtatta meg az árat, és persze nem engedményeket adott, hanem drágított.

Az összesen húsz év gürcölést megunva ekkor a már nem olyan fiatal Jákob az apósa elé állt, és kikérte magának szép kis családját: ugyanis eladdig közös háztartásban élt Lábánnal. Jákobnak esze ágában se volt a rövidebbet húzni a jószágban való osztozkodás témájában (sem). Tele volt a hócipője Lábánnal, úgyhogy kicsit trükközött, lényeg, hogy az életképesebb állatokat szerezte meg magának, a gyengébbeket meg az öregnek hagyta.

Na, ebből aztán jókora családi perpartvar lett, Jákob bölcsebbnek látta meglépni a feleségekkel és minden egyébbel egyetemben, amíg Lábán nem volt odahaza, a lányok pedig inkább húztak a férjükhöz, mint az apjukhoz, valahogy nekik sem tetszett, hogy adásvétel tárgyait képezték. Ráchel még az apja házi isteneit is ellopta, aminek már a fele sem tréfa. Lábán Jákob és pereputtya után eredt, de az Úr figyelmeztetésének hála nem lett a dologból fegyveres konfliktus, azonban a házi isteneket mindenképp vissza akarta szerezni. Jákob, átérezve a dolog komolyságát, kijelentette, hogy akinél azokat megtalálja, azt ki lehet nyugodtan nyuvasztani. Persze fogalma sem volt róla, hogy pont a kedvenc felesége a ludas a bűntettben.

Lábán mindenre kiterjedő ház- (vagyis sátor)kutatást tartott, de mielőtt Ráchel szállásához ért volna, a nő egy teve hátán rejtette el a cuccot, és olyan ügyesen intézte, hogy nem bukott le. Végül Jákob szövetséget kötött Lábánnal, kijelölték a határt egymás között (így az öregnek nem kellett attól tartania, hogy a veje benyújtja az örökösödési igényt minden ingó vagyonára, ami a házi istenek birtokában elképzelhető lett volna), oszt ment mindenki a maga dolgára. A sztori folytatódik, de majd egy másik alkalommal. Most várom a kommentjeiteket, monogámia vs. poligámia és egyéb kérdésekben.

A bejegyzés trackback címe:

https://szexcsatakanno.blog.hu/api/trackback/id/tr352623997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.01. 09:43:51

Kétszeresen is kényes téma: zsidók és poligámia :-)

Szerintem légy résen, mint moderátor.

Ja, és a poszt természetesen kiváló!

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.01. 11:24:43

@tiboru: Annyira kényes, h hozzá se mer szólni senki - már rajtad kívül? :) Eddig nincs mit moderálnom, remélem, nem is lesz, de a kommenteket azért várom!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.01. 11:42:22

Érdekes amúgy egy kicsit elgondolkozni a többnejűség különböző aspektusain (most az érzelmi oldalt hanyagoljuk)...

Az egyszerűség kedvéért vegyünk egy százfős populációt: 50 nő és 50 férfi. Egyszerűsítsünk tovább és fogadjuk el, hogy mind a százan a 16-35 közötti korosztályhoz tartoznak.

A genetikai sokszínűség szempontjából egyértelműen az a legjobb, ha létrejön 50 pár és mindegyik kiscsaládban lesz gyerek. Egy év múlva a populáció 150 tagból áll.

A másik véglet (hangsúlyozom: elméleti megközelítés!) az, amikor egy alfahím megszerzi magának az 50 nőt és mindegyikkel összehoznak egy-egy gyereket; a maradék 49 pasi pedig, khm, vagy egymással múlatja az időt, vagy önmagában (nem részletezném). Egy év múlva a populáció ugyancsak 150 főből áll, viszont az 50 új fő egymásnak féltestvére (ergo genetikailag gáz lehet, ha egymással jönnek össze).

Mindez (hangsúlyozom: NAGYON leegyszerűsítve és kizárólag fajfenntartási szemüvegen keresztül) a többnejűség ellen szól. Ráadásul a 49 pasi frusztrált lesz (konfliktusok), az 50 nő orrba-szájba féltékenykedik egymásra (újfent konfliktusok), szemben egy nagyon-nagyon elégedett (és fáradt) alfahímmel :-)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.01. 12:03:45

@tiboru: Szép kis eszmefuttatás :) Persze tisztán poligám közösség valszeg nincs, már emberi viszonylatban, most az állatvilágot inkább hagynám, ott erre is, arra is bőven akad példa.

Az alfahím nem sokáig képes fenntartani a pozícióját, folyamatosan bizonyítania kell, ami szintén nem teszi annyira kellemessé a dolgot (még a pasinak sem).

A sok nő és sok gyerek rengetegbe kerül, tehát csak a társadalom csúcsán lévők engedhetik meg maguknak, a legszegényebbek egy nőt se, azoknak maximum az alkalmi kufircok maradnak. És persze azt se feledjük, h a nők nem csak féltékenyek, hanem kielégületlenek is lesznek, minél kevesebbszer kerül rájuk sor (nem csupán szexuális, de érzelmi kielégületlenség is), tehát elég sok okuk lesz a házasságon kívüli játszadozás megkísérlésére. Erre nagyon szigorú repressziós intézkedéseket szoktak kitalálni, de még a halálbüntetés se jelent elég visszatartó erőt ... (L. a szélsőséges példát: a háremeket, eunuchokkal, és az azokkal flörtölő háremhölgyekkel.)

Valójában megoldhatatlan kérdés, a poligám hajlamok mindenkiben ott vannak, de ennek gazdasági, érzelmi hozadékát már nehezebb elviselni. Egyébként azt szokták mondani, h a nyugati társadalom is poligám, csak sokkal képmutatóbb annál, h ezt beismerje.

flea 2011.02.01. 15:39:45

@tiboru: szerintem abban a korban úgy működött, hogy a hadrafogható férfiak viszonylag sokat voltak távol otthonról hadakozni, s így már a többnejűség matematikailag is megtérül. Ha eközben odahaza valami más hadsereg járt, s az is elhintette a magját (csakúgy, mint a távollevők a maguk állomsáhelyén), az diverzitás tekintetében tiszta haszon, de a családi berendezkedést lényegileg aligha befolyásolja.

Lásd még Dávid király sztoriját egy bizonyos Uriás feleségével, Betszabéval. Gloria, volt-e már? :)

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.02.01. 15:49:53

A sztori jó. Valóban azt mutatja be, hogy miért nem működik a poligámia. Van későbbi hozadéka is: József története. A kedvenc feleség, kedvenc fiának története.
A többnejűséget valójában nem preferálja Isten. A teremtéstörténet is erről tanúskodik. Alapvetően egy külső hagyományt vett fel Jákob, meg az apósa áldozata lett.
Ezzel nem azt mondom, hogy ő kifogástalan ember lett volna. A Bibliában sok ilyen történet van ahol kevésbé tökéletes egyedek átmennek egy viszontagságos életen és jobb emberré válnak. Gyakorlatilag megtérnek. A Biblia nem a tökéletes emberek könyve, hanem az esendő bűnösöké.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.01. 19:45:09

@flea: Persze, nincsenek tiszta modellek, meg is lehetne őrülni, ha lennének ... Bár mondjuk a hadseregek magelhintése gyakorta nem a legbékésebb és közös megegyezéses formában történik, ha a várostromkor szokásos szabad rablás és nemi erőszak hagyományára gondolunk, azért az nagyon megrengeti az emberek/asszonyok sorsát. A társadalmi struktúrát nem, de nem tudnám csak a vérfrissítés szempontjából nézni. (Még ex catedra se ...)

Nem, még nem volt Dávid, ez az első bibliai történet, ami sorra kerül, jön majd a többi lassanként.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.01. 19:48:23

@Judea: Ha már így szóba kerül: a Jákob-Ézsau sztoriban ugyan egyetlen anyáról van szó, a testvér-rivalizálás és egymás kicselezése mégis szerepel. (El lehet ezt kerülni egyáltalán?) Mindkét szülő választ magának kedvencet. De tovább megyek, vagyis visszafelé: a személyválogatásra maga az Úr ad példát Káinnal és Ábellel. Számomra érthetetlen módon Káint nem szereti, megalázza, és kétségbeesésbe kergeti. Ezzel éppen úgy viselkedik, mint Jákob később József preferálásával.

flea 2011.02.01. 21:34:11

@Gloria Mundi: hát az emberi vonatkozásoktól tényleg elég nagyvonalúan eltekintettem ezúttal, de a modell fennmaradását segíti a vérfrissítés akkor is, ha erőszakkal párosul. (Amúgy azt gondolom, hogy biztosan békés egyetértésben is zajlott ilyesmi. Különben hogyan születhettek volna olyan zeneművek, mint a Zsoldosszerenád?)

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.02.01. 21:36:06

@Gloria Mundi: Lehet, hogy úgy érzed, hogy indokolatlanul kivételezett Isten egyes emberekkel. Ha elfogadjuk, hogy Isten mindent lát és mindent tud, akkor nem nehéz elképzelni, hogy tudta, hogy mit gondolnak az egyes emberek. Szerintem ennek fényében hozta meg a döntéseket. Ami számunkra érthetetlen és szigorú, az lehet, hogy teljesen igazságos ítélet. Később egész népeket irtottak ki a parancsára. Gyerekeket, nőket, még az állatállományt is le kellett vágni. Nem látjuk tisztán, mi volt az indok. A hivatalos verzió az, hogy olyan mélyre süllyedtek, hogy már nem volt visszaút. Káin esetében is ez lehetett, áldozata nem volt tiszta és őszinte, ezért nem fogadta el az úr. Amit te megalázásnak gondolsz azt inkább büntetésnek mondanám, de ez csak a gyilkosság után történt, előtte nem bántotta.
Csak megdorgálta:
"7. Hiszen, ha jól cselekszel, emelt fővel járhatsz; ha pedig nem jól cselekszel, a bűn az ajtó előtt leselkedik, és reád van vágyódása; de te uralkodjál rajta."

Ettől még nem volt jogosult megölni senkit.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.01. 22:02:16

OLvasom itt az okosabbnál okosabb kommenteket, de én a magam egyszerű módján csak ennyit tudok hozzátenni a poligámia kényes kérdéséhez:

Egy nő jó, több nő jobb :-)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.01. 22:07:15

@tiboru: Te kezdted az okos kommentelést.
Egyébként meg a pasikra ugyanúgy áll. :)

@flea: Persze, békésen is megy, ment. Az a jobbik változat. Persze, lehet, h a következmények már nem olyan békések, mikor hazajön a férj ...

Mikrobi 2011.02.01. 22:53:11

Épp ma olvastam, hogy Szent Dávid király pedig gyermeket nemzett Achinoamnak (egyik hites feleségének) és Abigailnak, Nabal feleségének. Emellett még volt párszáz felesége és mellékfelesége is. Ilyen ez az Ószövetség. De azért érdemes elolvasni a fogság utáni írásokat is, pl. Malakiás buzdítását a hűségről, vagy épp a Ter 2,24-et, amit az Újszövetség három helyen is idéz.

Irkutszk 2011.02.01. 22:54:19

@Judea: Én nagyon nehezen tudom normális keretek közé helyezni ezt az Isten nevében népirtottunk dolgot (akár az arabokat, akár az indiánokat irtották éppen ki, akár gyerekeket vittek el állítólag megmenteni a Szent Földet, aztán rabszolgapiacon eladni őket). A vallás szerint elfogadhatatlan, hiszen a tíz parancsolatot megsértették, ugyanakkor a vallási vezetőik buzdították őket erre.

Na mindegy, ez a poligámia kérdésétől nagyon messze van :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.01. 22:54:42

Hm, este tizenegy, 85 online olvasó, és senkinek nincs véleménye a monogámia-poligámia témakörről...

Hát ezért tart itt ez az ország!

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.02.01. 22:59:02

Sajnos a többnejűség büntetése a mai napig a több anyós is.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.02.01. 23:57:01

@tiboru:
erről eszembe jut a Star Trek Enterpriseban megismert Denobulan faj. Na ott minden nőnek volt három férje és minden férfinak három felesége. A genetikai változatosság (mint evolúciós tényező) szempontból biztos, hogy célravezetőbb, mint az alfahímes változat. :D

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.02.01. 23:59:15

@Gloria Mundi: Nos, tekintve, hogy a svéd társadalomban a gyermekek fele házasságon kívül születik (és a svédek idősödnek a legkevésbé...), a kijelentés nem feltétlenül helytálló :)

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.02.02. 00:09:23

@flea:
Ha már hadakozó férfiak, a török szultánok esetében a sok feleség-sok trónörökös probléma megoldását elég sokáig a testvérgyilkosságban látták. Nem beszélve azokról a zavaros korszakokról, amikor a hárem magához ragadta a hatalmat...

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2011.02.02. 02:23:34

Kérünk még bibliai sztorikat! Voltak ottan szép dolgok. :D

Innen aztán eljutottam a Deliláshoz, az is fetrengés, onnan meg a Tell Vilmososhoz. :D

Ézsaut mindig sajnáltam, hogy olyan hülye volt, remélem, legalább jó lencse volt és nem az a szürke, ízetlen menzás vacak. (A jó lencse narancsosvörös, finom kolbász van benne és kissé csípős is lehet...)

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.02.02. 05:26:23

@Irkutszk: Ne keverd össze a bibliai időkön túli eseteket a Bibliával. Amiket te említesz azokat Isten nevében követték el, de nem Isten parancsára. A kánaánitákat valóban Isten parancsára ölték meg, benne van a könyvben, nem lehet tagadni. De olyan bűnökért, mint például gyerekáldozat Moloknak.

juditmanó 2011.02.02. 08:27:39

@Gloria Mundi: Ez aranyos, egy pasi jó, több még jobb, csak akkor a logisztikával kell okosan bánni, hogy a kellemetlen helyzeteket elkerülhessük ;-)
A monogámia dicséretes erény.... :)

vén betyár 2011.02.02. 08:28:44

A mese nemcsak a nők és az utódok kiválasztásáról szól, sokkal inkább a velük járó anyagiakról, terhekről és kötelezettségekről is.
Voltak /vannak/ olyan törzsi, közösségi társadalmi csoportok, ahol az utódlás kérdése sem csak szűk családi, inkább közösségi feladat.
Az elsőszülöttségi öröklési rendszer helyett a nagycsaládban /törzsben/ a rangídős "vitt mindent", beleértve az anyagiakon kívül az özvegyek és árvák eltartásának jogát és kötelességét.
Mai világunkban inkább az ellenkezője figyelhető meg, a család szinte teljes és végleges felbomlásának folyamatában az anya egyedül marad az utóddal, utódokkal.
De nem lesz ez sem tartós és végleges.
Egy magyar csillagász/nő/ az ókori mitológia tanulmányozása alapján 100.l50 évre teszi, hogy újra eljön a megváltó matriarchátus, a nők teljes joggal átveszik a világ irányítását, a ffiak örüljenek, hogy ha csak a lábukat törik el /hogy ne harcoljanak, hadakozzanak, uralkodjanak többé/, gondoskodhatnak az utódok létrehozásáról és eltartásáról.Nemes feladat!:)

Valandil 2011.02.02. 09:22:54

@tiboru: Csak ne tudjanak egymásról, mert kikaparják a szemed!

nomad · http://szkaresz.blog.hu/ 2011.02.02. 09:25:36

Az írás nagyon jó és mértéktartó. A túlvilági utazásszervező iroda monogámia a sírig programja nem biztos, hogy a legjobb út. A pozitív dolog is kerülhet hátrányba www.lhp.hu/cs_olvas.php?m=29&a=3231&k=40 az idők folyamán. A többnejűség egyszerű társadalmi szükséglet volt, mivel mi, a férfinép fogyóeszköz volt, így a felesleges nőket szét kellet osztani. Amely törzs ezt meg tudta oldani az erős lett, amelyik nem, onnan elfogytak a férfiak. A gazdagok ebben is túlzásba estek, gyűjtötték, mint jelenleg a luxusautót, pedig egyforma mind a kettő, egyszerre csak egy helyen tudod nyomni a gázt :)
Dávid király ebben a stílusban van regényesítve legeza.oszk.hu/sendpage.php?rec=li0836 csak nincs a MEK-ben mek.oszk.hu/html/vgi/kereses/keresesujgy.phtml?tip=gyors . De ez már egy konteó téma lenne: Digitális sötétség. Üdv

tiboru · http://blogrepublik.eu 2011.02.02. 10:22:22

@nomad:

Dávid király témában Heller ("Isten tudja") is megkerülhetetlen :-)

ZéBé 2011.02.02. 10:38:31

@Donna Anna: Háááát szerintem elég valószínűtlen, hogy finom kolbász volt benne. :) az nem igazán lett volna kóser, szvsz.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.02. 10:52:27

@Judea: Nem akarok belemenni teológiai vitákba, főleg, mert ezeket már előttünk úgyis lefolytatták. Én a Biblia történeteire nem, mint a kinyilatkoztatás részeire tekintek, hanem, mint mítoszokra, így aztán az értelmezésem is alapvetően el fog térni a tiédtől. Ami a kollektív büntetést illeti: az én Isten-képemmel ez akkor sem fér össze, ha az Ószövetség szerint számos alkalommal megtörtént. Nincs olyan, h egy ártatlan sem találtatik, a csecsemők csak ártatlanok. Példának okáért.
Ami az ilyen sztorikat illeti, ezek sztem példázatok. Minden nép történetében volt olyan korszak, amikor dívott az emberáldozat. Aztán ezt helyettesítették állatáldozattal. Mikor az emberáldozat büntetéséről van szó, akkor ennek a szokásnak a megszűnését dokumentálják, úgymond civilizáltabbá válik a nép. De ez másfelé vezető téma.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.02. 11:01:33

@juditmanó: Ki tudja, mi az erény ... :)

@nomad: Szép dolog ez a matriarchátus, de 40 évesen már öregasszonynak kell számítani? Az tragikus. Meg az is szomorú, h nem beszélhetnek a kalandjaikról egymásnak.

@ZéBé: Jákob majd csak megalakítja a zsidó népet, sztem akkor még nem voltak kóser szabályok. És a kolbász is lehet másból, nem csupán disznóból, asszem.

ingenium rusticus /nyomokban félázsiait tartalmaz! · http://kigondoltam.blog.hu/ 2011.02.02. 11:45:01

Utánanéztem, hogy csalnak-e az emlékeim, és nem. Dzsingisz kán volt a téma nagymestere:)

"A csak férfiágon öröklődő Y-kromoszómák vizsgálatára összpontosító kutatócsoport megállapította, hogy az egykori mongol birodalom területén élő férfiak nyolc százaléka olyan Y-kromoszómákat hordoz, amelyek genetikai jellemzőik alapján egy leszármazási vonalhoz tartoznak. Összesen 16 millió ma élő "utódról" van szó, a Föld férfinépességének mintegy fél százalékáról. "
www.origo.hu/tudomany/elet/20030219dzsingisz.html

Joni1 2011.02.02. 13:46:46

@Judea: uralkodjál vagy uralkodni fogsz rajta - két magyar fordítás is van, mindkettő helytelen. a helyes fordítás: választhatsz, hogy uralkodj-e rajta.

John Steinbeck nem biztos hogy autentikus forrás (az Édentől Keletre erről a dilemmáról szól), de nekem ez a verzió tetszik

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.02. 14:33:47

@vén betyár: Hát, egyelőre nem látom jelét a matriarchátus felé haladásnak ... Sztem a gazdasági rendszerünk nem teszi lehetővé, már, ha ilyen, vagy hasonló marad.

Donna Anna · http://operahumor.blog.hu/ 2011.02.02. 18:20:25

Matriarchátus jó. Lásd még Mélysötét drow társadalma.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.02.02. 22:40:30

@Donna Anna: Mitől jó, felőrli önmagát. :) Nem jó nők kezébe hatalmat adni.

@Gloria Mundi: Nem is érdemes, úgy sem tud senki senkit meggyőzni.
A népirtás szerintem meg azért bizarr nekünk mert a mi társadalmunkban tilos a kollektív bűnösség, az akkori időkben pedig sokkal közösségközpontú volt. Ha valaki elkövetett egy bűnt kivetette a társadalom. Ha kollektíven követték el és a társadalom nem vetette ki a bűnösöket akkor közösséget vállaltak és az egész nép bűnösnek minősült. Legalábbis szerintem.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.02. 22:57:13

@Judea: Hát, pasik kezében tényleg pont jó helyen van a hatalom. Látszik, mit szoktak kezdeni vele. Ez nem gender-kérdés, vannak jó női vezetők és jó ffi vezetők, meg mindennek az ellenkezője is.

Igen, a régi társadalmak hittek a kollektív bűnösségben, de itt most Istenről beszélünk. Te abból indulsz ki, h Ő kollektíve büntetett, noha minden egyes ember legtitkosabb gondolatát is ismeri. Hogy lehetséges ez? Isten is alakul a történelem folyamán? Vagy ő konstans? A mozdulatlan mozgató?

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.02.03. 00:02:58

@Gloria Mundi: A népirtás esetében gondolom a jövőt is látta, talán ezért volt ilyen drasztikus. Amolyan előrehozott végítéletet tartott.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.05. 12:51:48

@Judea: A szándék még nem bűn. Az csak szándék. Bármikor megváltozhat. Lásd a különvélemény c. filmet, pl. Nem tudom elfogadni az eleve elrendelést, mert akkor a szabad akarat értelmezhetetlen.

Judea · http://roleplay.blog.hu 2011.02.05. 16:19:38

@Gloria Mundi: A jövő meglátása szerintem nem egyenlő az eleve elrendeléssel. Másrészről Káin akkor vétkezett amikor olyan áldozatot mutatott be amit nem szívből tett. A kánaániták pedig évszázadok óta űzték a foglalatosságukat.

sztupi 2011.02.11. 17:46:43

@tiboru:
"Egy nő jó, több nő jobb :-)"

Izé khmm... több nő több anyós ! Biztos, hogy megéri ?

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.11. 17:53:01

@sztupi: Nem feltétlen, a posztban szereplő esetben éppen, h nem, mivel nővérek. De sztem tiboru nem arra gondolt, h házasságot is kéne kötni több nővel. Lehet úgy poligám vki, h megfelelő családot sose látja. :)
Ajánlhatom még a többezer km-re élő anyós intézményét is :P

sztupi 2011.02.11. 17:56:33

Ha nem kot hazassagot a tobbi novel akkor jon a szemkikaparas esete :-) (elobbutobb)

A tobb ezer km-re levo anyos esete :
Te mar tudod, hogy hogyan lehet kiloni embert a holdra, esetleg messzebb ? 8-)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.11. 18:00:59

@sztupi: Már miért jönne, ha az ember (ffi) diszkrét?

Az enyém nem a holdon él, csak 3000 km-re, és hidd el, az épp elég messze van :) Egyébként semmi bajom vele, nem zavarjuk egymás köreit. Bár néha nem ártana, ha vigyázna a kölykökre, de vmit vmiért, ugyebár.

Most úgy belegondoltam, h engem is 2 lány fog utálni? Vagy mit tegyek majd, h ne legyek gyűlölt anyós? :)

sztupi 2011.02.11. 18:03:31

@Gloria Mundi:
"Már miért jönne, ha az ember (ffi) diszkrét?
"

Olyan nincs valahogy ugyis kiderul

"mit tegyek majd, h ne legyek gyűlölt anyós? :) "

utazz 3000 km-re

Egyebkent en nagyon jol kijovok anyosommal. Elobb utobb csak szentte avatnak .

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.11. 18:06:45

@sztupi: Ezt csak azért gondolod, mert a ki nem derült esetekről nyilván nem szerzel tudomást :)

Azért szeretném nem elveszíteni a gyerekeimet, ha egy mód van rá. Viszont tuti, h nem járok majd a nyakukra. :P

flea 2011.02.11. 19:38:05

@sztupi: a Föld sugara bő 6500 km, szóval simán lehetséges uszkve 13000 km-re lenni mindenféle kilövés nélkül is, nem beszélve arról, ha légvonalban számítjuk a távolságot, nem egyenes vonalban. :)

Ismerek olyat, aki történetesen 13000 km-re él az anyósától. Egyik London, másik Auckland. Nem sokat vitatkoznak.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.11. 20:34:26

@flea: Van olyan anyós, aki élhet 5 km-re, és ugyanúgy nem látod sose :P

NAR 2011.02.12. 14:02:32

@tiboru: Ez az a szintű leegyszerűsítés, mint a középiskolás fizika, ami szerint a felület méretétől nem függ a tapadás, a valóságban viszont a Forma-1-es autókon jó széles gumi van :-)

@Gloria Mundi: A szexuális kielégítetlenség problémáját megoldja, ha előrelátó módon biszex feleségeket választ a férfiember :-)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.12. 17:13:54

@NAR: Ez is működhet elvileg. :) Mondjuk, ritkán következett be a történelemben, asszem, de ki tudja, tán csak nem tudunk róla.

Felicitasz · http://felicitasz.blog.hu 2011.02.25. 22:48:04

Általában jók a posztok, de ez kiemelkedő. Már fájt az arcom a végén a vigyorgástól. :-)

Alig várom, hogy a tizenéves korba lépő, az általános műveltség szükséges alapjait megszerző (de jelenleg még csak három és fél éves) fiam elkezdje olvasni ezeket a sztorikat.

Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy még annyit mondjak, hogy "persze, 18-as karika, chö". Örülök, hogy levétetett.

Többnejűség... én kikaparnám a szemét annak a perszónának; másfelől, lehet hogy nem, mert manapság ahol a többnejűség lehetséges, ott az első feleségnek (aki ugye én vagyok) mindenféle előjogai vannak, és csak ha neki mindene megvan, akkor lehet új asszonyt hozni, és csak ha ő hozzájárul (vagy menstruál), akkor lehet a másik asszonnyal tölteni az éjszakát. Második feleségnek lenni nem főnyeremény.

Az is igaz, hogy én csak a muzulmán verziót ismerem közelebbről. Csak a leggazdagabb férfiak engedhetnek meg maguknak több feleséget, és általában ők is csak kettőt. Mert tényleg el kell tartani őket, és nem is akárhogy. Egy rendes igazhitű inkább maga nem eszik, de az asszony(ok)nak meg a gyerek(ek)nek mindenének meg kell lennie.

Anyósprobléma: én nagyon kedvelem a sajátomat, és nem azért, mert messze van. Vagyis, a dolog nem reménytelen, azaz nem feltétlenül fog mindkét fiad felesége utálni. :-)

Várom a folytatást; a görögöket is elég jól ismerem (egy időben Trencsényi-Waldapfel regéivel keltem-feküdtem), de azért ez mégis más, ez nekem valahogy belül van; ezt nem csak ismerem, ebbe belenőttem, ezt én könyv nélkül, álmomból fölkeltve, bármikor. És ilyen stílusban újraolvasni... fú de gáz lesz, de akkor is benyalok, Mester és Margarita életérzés volt, a sztorit ismerem, és a mesélésbe magába lehet belefeledkezni, szédületes volt.
Még!!

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.02.26. 19:10:13

@Felicitasz: Nagyon jóleső dicshimnusz, köszönöm :) Kicsit tartottam a Biblia-feldolgozástól, mert ugye az mégse a görög mitológia. A Koránhoz, asszem, nem fogok nyúlni, többnejűség ide vagy oda ...
Épp ma hallottam a rádióban, h bizonyos arcok Oroszországban is a többnejűség előnyeit pedzegetik, mondván, h ez majd megoldaná a demográfiai problémákat, na persze.
Lesz még, csak most fejeztem be egy fontos melót, amit már nagyon muszáj volt, azért ez a hosszú szünet ...

zum trucc 2011.03.08. 10:19:45

@Gloria Mundi: Olvastam én már ilyesmit, talán valami József és testvérei c. szintén nem rossz kisregényben. De ez nem von le a posztíró érdemeiből, melyek számosak és bokrosak.
A poligámia lehet, hogy nem szuperracionális, de a férfiak vérében van. Attól tartok, a nőkében is...
A párkapcsolatokban az "állati" ösztön ősi és örök, az érzelmi oldal pedig talán kulturális termék. (Ennek kissé ellentmond, hogy pl. kutya-házaspárok is tudnak meghatóan ragaszkodni egymáshoz.)
Hát, szóval össze tudnak a dolgok alkalmilag gubancolódni.
Állítólag Dzsingisz-kánnak él tízegynéhány millió leszármazottja ma is. Olvastam, de nem számoltam. Mindenesetre cezaromán alakok továbbra is bőven tenyésznek.

zum trucc 2011.03.08. 10:25:06

@Gloria Mundi: Ja, mert az orosz férfiak egy része, mondjuk szerény becslés szerint 80%-a alkoholista, és ezért:
1. az ágyban nem ér semmit;
2. el sem jut az ágyig.

Szóval ott jogos a poligámia.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.03.08. 12:11:01

@zum trucc: Persze, nagy újdonságot nem lehet mondani a Bibliáról, már akinek. Sokaknak rengeteget lehet mondani, mert még nem volt a kezükben (a József és testvérei még kevésbé) ...

Az érzelmeket nem tartom kulturális terméknek, egy kutyánál jobban senki se tud szeretni :P Bár házaspárt még nem láttam kutyában, és az enyémek, anya és lánya inkább morognak egymásra, de azért van bennük szeretet is :)

Az oroszoknál ilyen szörnyű a helyzet? Van, aki részegen is tud teljesíteni, sőt, akkor igazán :P Bár ezt csak hallomásból tudom. :)

zum trucc 2011.03.08. 12:33:29

@Gloria Mundi: Hát, őszintén, Thomas Mann-ban jártasabb vagyok, mint a Bibliában. Bibliát én csak másodkézből...
Az érzelmek (mármint az az érzelemkészlet, amellyel egy adott kor embere gazdálkodik) azért, legalábbis részben kulturális és történelmi termék, hisz koronként szisztematikusan változik.
Biztos ismered, alighanem nálam jobban azt a teóriát, hogy a középkorban, sőt a 18. század végéig a magas csecsemőhalandóság miatt az emberek az egy éves kor alatti gyerekeikhez szinte alig kötődtek. Nem akartak érzelmeket ruházni egy kétes, mert nagyon halandó vállalkozásba. Inkább csináltak újat adott esetben a selejt helyett.
Én már láttam olyat, hogy két (amúgy csak egymás szomszédjában lakó) kutya évtizeden át önként és persze a gazdik jóindulatával élve "közös háztartást" tartott fenn. Aranyosak voltak.
Azt, hogy mire képes az ágyban egy orosz hímnemű (=alkoholista), hát azt tényleg nem tudom, sőt, esélyem sincs kideríteni...Más egy kis és kellemes szalonspicc hatása, és más az orosz stílusú sötét és csak a vodka- vagy pénzhiány által korlátozott állandó súlyos részegség következménye. Én csak azt tudom, még szovjet korbeli tapasztalataimból, hogy minden orosz férfi alkoholista (a 80%-ot csak udvariasságból írtam.)

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.03.08. 13:49:53

@zum trucc: Pedig érdemes elsőkézből olvasni, nagyon tanulságos. Fent van a neten akárhány változatban, az ember rákeres egy sztorira, és elolvassa. :)

Persze, a szeretet kult. konstrukció is (hát még a szerelem), csak azt nem hiszem, h kizárólag az lenne, és semmi más, ahogy azt sem hiszem, h az anyai ösztön csupán biológia. Vhol középen van az igazság.

Asszem, az orosz pasikat már kihagyom az életemből :)

zum trucc 2011.03.08. 14:03:12

@Gloria Mundi: A helyzet rosszabb. Bibliánk van, csak nem forgatom. Kamaszkoromban, amikor gyakorlatilag mindent elérhetőt elolvastam, a Bibliáról lepattantam, azóta meg nem igazán futottam neki. Nehéz olvasmány az egy modern és ateista olvasónak, és valahogy engem sosem fogott meg.
Pedig amúgy egyik hobbim a középkori egyházi művészet, (kép, szobor, építészet) úgyhogy igény még csak lenne...de sose jött össze, most már nem is igazán esélyes.
Az igazság középen van. Ez a nagy és általános igazság.
Orosz pasikra/ról nem akartalak se rá-, se lebeszélni. Nekem nem jöttek be.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2011.03.08. 14:58:53

@zum trucc: Nem egyben kéne olvasni, csak beleolvasni. Sztem nem nehéz olvasmány, nem kell hozzá vallásosnak se lenni, sőt, ha az ember az volt, bizonyos bibliai helyektől éppenséggel meginoghat a hite ... Az utóbbi pár hónapban kénytelen voltam sokat olvasni Jeremiást, Mózes 5. könyvét, és még pár hasonló részt, mert idézeteket kerestem a fordításhoz, és sok helyütt nem az a szöveghely volt megadva, amelyből az idézet eredetileg származott. Szóval, azt a mennyiségű hisztériás átkozódást, amit az Úr a szöveg szerint a próféták által a nép tudtára ad ... Nehéz megemészteni. De nagyon fantáziadús. Átkozódni is tudni kell. Féltékenységből és sértődékenységből jeles. Sorry, de ha vki kételkedne, szívesen idézek. Az inkv. cikkben említett Usque mester direkt kimazsolázta ezeket a részeket.

Müszélia 2013.10.27. 16:42:23

hát, nem tudom, miért cserélted le a képaláírásokat, de eredetileg sokkal csinibb volt. mindegy, a lényeg a szöveg.
írj, ki tudja, meddig írhatod...

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2013.10.28. 17:33:39

@Müszélia: Többen pampogtak, hogy elkúsznak az aláírások a képektől. Így ez a veszély nem fenyeget.
Mért, szted be fognak tiltani?

Müszélia 2013.10.29. 06:54:40

@Gloria Mundi: tudom, olvasok mindent, kommentestől... nem a betiltásra gondoltam, egyébként az túl jó reklám lenne. lásd annó elégetett, illetve a vatikán által indexre tett könyvek.
még csak 2012 8. hétnél tartok, de aggódom a folytatások miatt.
süti beállítások módosítása